Malmö-Lkpg-Sthlm - Huthuthuthut!!

Ojsan, hade inte möjlighet att komma online i måndagskväll eller igår, men idag!

På måndagen så startade vi från Malmö vid 12-tiden, men var egentligen planerade att åka vidm 9.30-10.00.
Hatar när man blir så sen, det gör mig vansinnig. Säger man en tid så måste man ju försöka hålla den.
Jaja.
Åkte upp, stannade på Gyllene Uttern och Tuyet visade tjejerna polkagrisar, dom var artigt imponerade och vi tre pratade om allt annat istället.
Kom till Linköping och lämnade våra saker hos en kvinna där vi skulle sova.
Hon var sjukt cool, delägare i en restaurang och väldigt classy. Var 45 år, men såg lätt ut som max 35!
Sen så var hon fruktansvärt generös och trevlig med, pratade en lång stund med mig bara om shopping i Sthlm och tipsade om sina bästa ställen där. Underbar!
Vi kom ju fram relativt sent så vi skulle åka till hennes restaurang på en gång och äta, men jag och tjejerna valde att ta en liten promenad först för att få sträcka lite på benen efter en hel dag i en bil.
Vi hann inte så mkt mer än 10-15 minuter runt i stan tills dom bad oss komma tillbaka för maten, men jag skulle möta upp en vän så jag lämnade dom utan att ha hunnit få nån mat i mig.
Det var trevligt, såg hans nya lägenhet som han håller på att renovera själv, är man händig så kan man ju göra sånt, och den kommer nog bli riktigt snygg när allt blir klart.
Hämtade bilen, sa hejdå till den första kompisen och sa, på verkligen samma gång, hej till en annan som jag skulle hinna träffa med. Vi åkte ut till Max så jag fick en cheeseburgare (hade ju inte ätit på hela dan!) och sen så visade han också sin lägenhet och fick lyssna på lite musik han gjort som tydligen nån DJ i USA fastnat stenhårt för och spelar på Virgin Record Store i NY. Ball!
Och det var typ måndagen i korta drag, hände inte så mycket utöver att jag lärde känna Lannhi och Lilli mycket bättre och jag gillar dom verkligen! Störtsköna!

Tisdag.
Vi startade tidigt, för en gångs skull, och jag satt i bilen, nöjd och glad över att tiderna hölls.
Hann åka i kanske 15 minuter innan Tuyet drar fram en skiva hon haft med sig, höjer volymen och låter först låten dra igång.
Det lät fruktansvärt.
Förlåt, anser mig själv ha en någelunda hög toleransnivå till annan musik än den som jag själv lyssnar på, men det här var total crap.
Tänk dig en väldigt billig keyboard där det finns förprogrammerade låtar som typ barn kan sätta igång, mest bara för skojs skull - så lät det. Och här sitter en vuxen människa och har, helt seriöst, en skiva med skiten.
Försökte sova, men störde mig så fruktansvärt på den dåliga produktionen och mixningen så det kliade i mig.
Inte nog sen med att den faktiskt spelades, dumma pappa satt med öronproppar till sin iPod och slapp ju höra det medans min iPod var begravd i min väska i bakluckan, den gick dessutom på repeat!!
Ska man skratta eller gråta?
Åhå, jaja.

FRAMME!! Thank GOD!!
Parkerade vid slussen i ett p-hus där (supersmart! Och inte så fasligt dyrt heller, väl värt att komma ihåg!) och drog oss in mot söder. Vi hann inte gå i mer än bara ett par butiker förrän Tuyet tyckte att vi skulle gå på mer sightseeing än shopping så då begav vi oss till Gamla Stan och slottet and so on.
Det var riktigt kallt i Sthlm faktiskt, var väldigt tacksam för min skinnjacka som jag tagit med mig.
Dom andra hade inte riktigt lika mycket på sig och frös en hel del. Stackarna.
Från Gamla stan så tog vi drottninggatan upp till hötorget och åt där innan vi fortsatte vårt shoppande.
Dom ville in på Souk och Beyond Retro så det blev ett par timmar där inne där vi även kom fram till att jag måste ju följa med dom tillbaka till Australien sen! Dom ska inte åke tillbaka förrän vid jul så jag har tid på mig att hitta ett extrajobb och spara en massa pengar.
Skulle varit så sjukt kul! Då har man ju boendekostnaden fixad hos dom och så får man vara hos en riktigt genuin australiensisk familj! Keeewl.
Hittade en keps som jag köpte, men annars så var jag inte så sugen på nåt mer, har ju flyttat 2 lådor från förrådet med kläder som jag inte använt på nästan ett åt så jag tycker det känns som jag har kläder nog!
Lilli letade efter jeans så jag tog henne till både Levi's och Denim for girls (där jag hitta kepsen), men inget dög riktigt förrän vi hamna på Gul & Blå.
Hon tyckte det skulle va sjukt coolt att köpa dom när hon fick veta att det var ett svenskt märke och visst hittade hon ett par också!
Ett par rätt ljusa stuprörsjeans, skitsnygga. Blev nästan lite sugen själv på ett par, men behärskade mig och sket i det.
Sen så gick vi och handla Ben & Jerrys för det hade dom aldrig testat, så kylan till trots så stod dom där med varsin liten bägare och fastande helt! (När vi dan efter var i Linköping igen så frågade dom om jag visste var man kunde hitta mer B&J. Hehe.. Go figure)
Här skildes vi så gick jag och fika med en kompis och dom skulle se stadshuset.
Jag hade det varmt och skönt med en kopp te, men dom hade tydligen nästan frysit ihjäl, fotograferandes dom tre kronorna.
Efteråt så gick min vän till sin man och jag gick för att leta efter en film. Kollade typ överallt, men hittade inte den, darn.
Mötte upp pappa, Tuyet och tjejerna i gamla stan där dom själva gått för att värma sig och ta en fika.
Alla var rätt sugna på att dra hem nu, men först en färdknäpp!
Lannhi testade en päroncider och blev helt hooked, ville veta om jag kände till fler smaker av cider, men förklarade snällt att jag inte dricker så jag vet inte så väl.
Lilli tog en öl och där satt vi och pratade om all mat som dom skulle visa mig när jag kommer till Australien. Jag kommer älska maten i Australien tror jag.

På vägen ut ur Sthlm så hamnade vi fel, eller ja, det var ju jag som körde.så JAG hamnade väl fel då.
Vi kom så långt som till söder när pappa, som satt bredvid, kollar på mig och frågar:
"Ska vi göra en Malmö?"
Jag kollar tillbaka, ler, och svarar:
"Ja, låt oss visa 08:orna vad störigt beteende i trafiken verkligen är."
Så jag nitar mitt i gatan, slår på varningsblinkers och vi kastar oss ur bilen. Folk tutar som dårar och jag vinkar lite och grimaser "Det är ok, det går bra!" medans pappa sätter sig bakom ratten och vi fortsätter vidare runt i stan för att kunna hitta ut. Dumma stad.
Vi kom tillslut bort från allt och stanna vid första bästa mack för att införskaffa bilproviant så som choklad och chips och pappa och jag byter plats igen.
På vägen tillbaka till Linköping så är allsångs-stämmningen hög!
The Eagles, Bee Gees, The Beatles, Pink Floyd osv strömmar genom stereon och jag sjunger från djupet av mitt hjärta till "Wasted Time" när jag inser att jag är den enda som är vaken. Tystnar snabbt, sänker volymen och nynnar lite skamset med istället för att skråla som nån galen människa.
Vi kom fram till vår sovplats i Lkpg och åt nattmat, himmelskt!
Sen sov vi. Slut på tisdagen och dag två av resan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0